Je wilt natuurlijk van te voren weten wat bepaalde reparaties je gaan kosten. Soms is het niet lonend om een reparatie uit te laten voeren als je deze niet terug kunt verdienen bij de auto verkoop.
>Rekenvoorbeeld:
Stel je weet dat je koppakking binnenkort vervangen moet worden. De garage heeft je al een indicatie gegeven van 900,- euro. Stel je gaat je auto verkopen die niets mankeert dan zou hij 2750,- euro opleveren. Je kunt er voor kiezen om de reparatie uit te laten voeren maar dat gaat af van je winst. 2750-900=1850 euro. Je kunt er ook voor kiezen om zelf iets in te leveren maar ook niets uit te geven. Vertel bij de auto verkoop dat de koppakking er aan zit te komen en dat je daarom 700,- euro van de prijs afhaalt. Op deze manier heb je 200,- euro verdient.
Reparaties soms lastig terug te verdienen
Reparaties zijn soms lastig terug te verdienen. Het is maar net wat de particulier extra wilt bijbetalen voor een bepaalde reparatie of onderhoudsbeurt. Stel er zijn 2 dezelfde auto’s te koop. Ze zijn helemaal identiek, dus ook het bouwjaar en kilometerstand. Auto A heeft net een nieuwe koppeling en kost 5500,- euro. Auto B heeft geen nieuwe koppeling en kost 4900,- euro. Welke auto zou je denken dat mensen eerder kopen? Dit is Auto B want die is 600,- euro goedkoper. Het risico bestaat dat er een koppeling aan zit te komen maar dat risico nemen mensen wel voor 600,- euro. De auto verkopen en de reparaties en onderhoud doorberekenen gaat niet. Een koper mag verwachten dat de prijs altijd inclusief goed onderhoud is.[desktoponly]
[/desktoponly]
[mobileonly]
[/mobileonly]
Prijzen van reparaties en onderhoud
Je wilt immers van te voren weten of het zinvol is om een beurt te geven of te laten repareren voordat je de auto verkoopt. Soms kun je beter wat van de prijs doen en de volgende de reparatie of beurt uit te laten voeren. Deze auto verkopen gaat vooralsnog heel makkelijk omdat je onder de gemiddelde prijs zit. Mensen die handig zijn komen graag de auto van je kopen.
Wat kost een onderhoudsbeurt
Een onderhoudsbeurt is er in de volksmond in een grote- en kleine beurt. Sommige garages kijken gewoon wat er aan vervanging toe is en inspecteren de hele auto. Vooral bij een auto zonder onderhoudsgeschiedenis is dit aan te raden.
De prijs van een onderhoudsbeurt is tevens afhankelijk van het merk en model auto die je hebt. Kleine auto’s zijn relatief goedkoper dan grote auto’s.
Een kleine beurt kost gemiddeld 175,- euro. Hier zit een oliewissel bij inbegrepen.
Een grote beurt kost gemiddeld 350,- euro. Hier zit een oliewissel en diverse filters bij inbegrepen.
Een onderhoudsbeurt zorgt er niet alleen voor dat de auto technisch weer in orde is maar kan ook de kans op duurdere reparatie reduceren. Soms kan een klein defect een kettingreactie veroorzaken waardoor er uiteindelijk grotere en duurdere onderdelen defect kunnen raken. Daarnaast zorgt een onderhoudsbeurt voor meer betrouwbaarheid.
Wat kost een uitlaat
Een uitlaat bestaat uit meerdere delen. Het uitlaatdeel dat het snelst/meest kapot gaat is de einddemper. Deze heeft het wat meer te voortduren. Ook hier geld dat de prijs van het merk en type auto afhankelijk is. Een gemiddelde einddemper kost 225,- euro.
Wat kosten schokbrekers
Schokbrekers worden meestal per 2 (set) vervangen. Vaak merk je niet eens dat een schokbreker defect is of lekt. Hier komen ze meestal achter bij de APK. Een schokbreker is niet alleen voor het comfort maar zorgt ook voor het rijgedrag van de auto en helpt bij het remmen. Een set schokbrekers kan 500,- euro kosten. Hoe groter de auto, hoe duurder de schokbrekers.
Wat kosten nieuwe banden
Banden zijn er in verschillende maten, merken en types. Het prijsvoorbeeld dat we hier geven is gebaseerd op een zomerband van een goedkoop A merk. De bandenmaat is 16 inch bij 205/55. Dit is de meest verkochte band. Een band per stuk kost inclusief monteren ongeveer 80,- euro. Voor 2 banden kost dat 160,- euro en voor 4 nieuwe banden 320,- euro. Een B merk kan je 15-25 euro besparen per band. B-merk banden zijn dan vaak wel goedkoper maar slijten in een aantal gevallen sneller en verbruiken meer brandstof omdat de rolweerstand wat hoger ligt. A-merk banden verdient met in veel gevallen weer terug. A-merk banden geven vaak meer veiligheid en comfort.
Wat kost een distributieriem
Een distributieriem is een zeer belangrijk onderdeel in de auto. Niet alle auto’s hebben een distributieriem maar een distributieketting. Een distributieriem heeft een korter leven en dient om de 5 jaar of om de x-aantal kilometer vervangen te worden. Doe je dit niet dan kan hij breken met het gevolg dat je motorblok in de soep loopt. Kostenplaatje is rond de 1500,- euro.
Een distributieriem kun je maar beter tijdig vervangen. Gemiddeld kost dit tussen de 350- 600 euro. Vaak zit er een waterpomp welke ook aangedreven wordt door de distributieriem. Deze wordt dan preventief vervangen omdat de distributieriem in principe altijd vervangen wordt als deze is los geweest. Een waterpomp kost ongeveer 175,- euro.
Wil je weten of jou auto een distributieriem of distributieketting heeft?
Wat kost een wiellager
Een wiellager is een onderdeel dat zo nu en dan kapot gaat. Als deze kapot aan het gaan is kun je het vaak horen aan een zoemend geluid dat opspeelt bij een bepaalde snelheid (40-90km p/u). Vooral in een bocht kan het geluid harder worden of weer verdwijnen. Een wiellager kan voor sommige auto’s duur zijn. Gemiddeld kost deze 150,- euro.
Een gangbare auto (OPEL CORSA) Pfffff. Nee man,. geen Opel.
Je bedoelt een Toyota, of een Daihatsu. En een nog betere is Honda ! En zelfs van een Mazda 323F kost een lager ~€80,- euro. En dat is dan wel weer een zwaardere en langere auto.
Kosten van een Ford lager zijn duurder.
Reparatiekosten zijn altijd heel lastig in te calculeren. Je weet immers nooit wat er stuk (kan) gaat. Wij kochten een auto (particulier) en na 2 maanden moest er een sensor vervangen worden omdat de auto niet meer lekker liep. Volgens de monteur kan die van de een op de andere dag stuk gaan. Kostte toch wel even 200 euro waar we niet op gerekend hadden.
autorijden kost geld, wil je goedkoper uit zijn dan moet je een kleine en gangbare auto kopen zoals een Opel Corsa. Was daar voor een wiellager maar 75 euro kwijt.