Dagrijverlichting DRL zelf inbouwen

dagrijverlichtingDagrijverlichting (DRL) zie je steeds vaker. Dagrijverlichting behoort tot het hedendaagse straatbeeld en komt vooral bij nieuwe auto’s voor die net wat meer luxe aan boord hebben.

Wat is (DRL) Dagrijverlichting

Dagrijverlichting is de witte led verlichting die je overdag ziet branden. Dit is nu helemaal hot. Steeds meer auto’s zijn met deze zogeheten dagrijverlichting uitgerust en geven de auto een stoere en moderne look. Ze zorgen voor meer veiligheid en hebben een zeer laag energieverbruik.

De afkorting van dagrijverlichting is DRL -> Daytime Running Lights.

In dit artikel lees je alles over

  • De functie van dagrijverlichting
  • Waarom LED
  • Regels DRL – wanneer wel en wanneer niet
  • Verschillende soorten dagrijverlichting
  • Hoe sluit je dagrijverlichting aan en wat heb je nodig

 

auto met dagrijverlichtingWat is de functie van Dagrijverlichting

Steeds meer fabrikanten hebben vooral de luxere auto’s uitgerust met verlichting welke overdag brand. Dit komt de veiligheid ten goede. Wanneer je verlichting voert ben je beter zichtbaar in het verkeer. Ook overdag. Dit brengt het aantal ongevallen met andere weggebruikers omlaag.

Waarom LED

Aangezien de traditionele gloeilamp aardig wat energie verbruikt en relatief snel stuk gaan hebben fabrikanten gekozen voor LED verlichting. LED verlichting verbruikt niet alleen stukken minder energie maar heeft tevens een levensduur van 50.000 branduren. Kortom gaat dit minimaal net zo lang mee als een auto zelf. Een bijkomend voordeel van LED is dat het een stuk witter is vergeleken met een normale gloeilamp, geen warmte produceert en heel klein is. Het is dus makkelijk weg te bouwen en te integreren. DRL verlichting verbruikt ongeveer 20 keer minder energie vergeleken met de normale verlichting aan de voorzijde.

Dagrijverlichting op een auto

Als je een auto koopt waar al standaard dagrijverlichting op hoort dan hoef je niet om te kijken naar de regels. Dit heeft de fabrikant al gedaan.

Wil je achteraf zelf dagrijverlichting aanbrengen dan zijn daar wel wat regels aan verbonden.

Regels dagrijverlichting

Als je dagrijverlichting wilt aanbrengen op een auto dan hoeft deze niet voorzien te zijn van een keurmerk mits het aan de volgende eisen voldoet.

  • Dagrijverlichting moet aan de voorkant van de auto worden gevoerd en naar voren schijnen.
  • De kleur van het licht moet wit zijn.
  • Je moet in totaal 2 losse dagrijverlichting units hebben. Een ander aantal is niet toegestaan.
  • Plaats deze ter hoogte van de koplampen en je zult er geen last mee krijgen.
  • Minimaal moet dagrijverlichting 25cm boven het wegdek gemonteerd zijn en maximaal 150cm.
  • De dagrijverlichting mag niet meer dan 40cm vanaf de zijkant van de auto worden geplaatst.
  • De afstand tussen beide verlichtingunits/strips moet minimaal 60cm bedragen
  • De dagrijverlichting mag branden als het contact aan staat en/of de motor loopt.
  • De dagrijverlichting moet doven zodra er stadslicht of dimlicht wordt gevoerd.

 

Koplampen, strips en losse verlichtingsmodules

koplamp dagrijverlichtingKoplampen met DRL

Voor een aantal automodellen kun je koplampen kopen met DRL verlichting er in. Hierdoor lijkt het alsof de auto DRL vanuit de fabriek aan boord heeft. De LEDS zijn tevens mooi en strak weggewerkt in de koplamp zelf.

Het voordeel is dat je in de meeste gevallen geen aanpassingen hoeft te doen wat de elektrische bedrading betreft. De LEDS zullen gaan branden als het stadlicht of dimlicht uit is en doven als een van deze twee wordt ingeschakeld.

Het nadeel is dat koplampunits met DRL vrij kostbaar zijn. Je bent makkelijk 250,- euro kwijt voor een setje. Daarnaast moet je er op letten dat veel aftermarket koplampen niet altijd beschikken over een hoogteverstelling. De hoogteverstelling is nodig als je met bijvoorbeeld een caravan rijdt.

flexibele led stripsLED Strips

Led strips zijn platte flexibele strips van ongeveer 2,5mm hoog. Ze zijn waterdicht en bevatten tussen de 5 en ongeveer 10 witte leds. De onderkant van deze flexibele led strips is voorzien van een dubbelzijdige tape waardoor je hem op je bumper kunt plakken of aan de onderkant van je koplamp zelf. Sommige mensen willen ze perse in de koplamp zelf bouwen. In sommige gevallen is dat mogelijk.

Het voordeel van de flexibele led strips is dat ze de vorm/ronding van de bumper of koplamp volgen omdat ze zo flexibel zijn. Omdat ze erg plat zijn kun je ze makkelijk een plekje geven zonder dat ze echt opvallen als ze uit staan. De led in de led strips schijnen naar voren. Er is dus een voor en achterkant. De ledstrips knip je op maat dus als je ze wat korter wilt hebben dan knip je er gewoon een stuk van af. Op veel led strips staat een schaar-symbool afgebeeld zodat je weet waar je kunt knippen. Een bijkomend voordeel is dat de strips goedkoop zijn. De prijs ligt rond de 20,- euro voor een setje.

Het nadeel van de flexibele DRL ledstrips is dat het uiteinde van de strips 2 draden bevatten die je iets minder mooi kunt wegwerken. Daarnaast heb je een schakelmodule nodig welke je aan de led strips koppelt om ze aan te sluiten. Ledstrips zijn zeer compact net als de daarin verwerkte leds. Hierdoor zijn de leds dus minder fel vergeleken met de DRL koplampen of losse DRL verlichtingsunits.

Tips: voordat je de flexibele DRL ledstrips op de auto plakt kun je de plek waarop je hem gaat plakken het beste nog even ontvetten. Hierdoor plakken ze namelijk beter en laten ze niet binnen de kortste tijd los. Ontvetten kan bijvoorbeeld met wasbenzine.

dagrijverlichting unitsDRL Verlichtingsmodules

DRL verlichtingsmodules/verlichtingunits zijn makkelijk te monteren en geven veel licht. Vaak is dit wel wat minder mooi dan LED strips of DRL koplampen omdat je de kastjes vaak duidelijk ziet zitten waardoor het er wat zelf geknutseld uitziet.

Het voordeel van de DRL verlichtingsunits is dat ze een zeer hoge lichtopbrengst hebben. Vaak meer dan de DRL koplampen en zeker meer dan de flexibele ledstrips. Ze zijn vaak makkelijk te bevestiging aan de bumper.

Het nadeel van de DRL verlichtingsunits is dat ze opvallen als ze uitstaan. Daarnaast hebben ze een rechte vorm (rechte streep) waardoor ze niet de mooie ronde vormen van de auto volgen. Een verlichtingsmodule telt vaak minder leds en zijn wat korter (minder breed). Ook bij deze DRL units heb je een extra kastje nodig om ze aan te sluiten zodat ze alleen branden als de normale verlichting uitstaat. De prijs ligt gemiddeld iets hoger dan de flexibele led strips.

N.B. Deze verlichtingsunits bestaan ook in het rond. Beschikt je niet over mistlampen aan de voorkant dan kun je deze ronde dagrijverlichting daarvoor in de plaats monteren.

drl schakelkastjeHet DRL schakelkastje

De elektronica (het DRL schakelkastje) is benodigd om ervoor te zorgen dat de dagrijverlichting alleen brand als de normale uit staat en anders om.

Het voordeel van het DRL schakelkastje is dat deze de leds pas laat branden wanneer de motor gestart is. Ook blijven de leds +/- 8 seconde nabranden zodra je de motor uitzet. Niet alle kastjes doen dit. Zo’n DRL schakelkastje kost je ongeveer 12,50 euro.

Hoe sluit je hem aan

De DRL schakelmodule (schakelkastje) heeft een plus (rode draad) en min (zwarte draad) nodig om te kunnen werken. Deze kun je bijvoorbeeld rechtstreeks van de accu afhalen. Gebruik bij voorkeur altijd een zekering. Wil je het goed doen dan maak je de min aan je chassis vast en laat je de plus in het zekeringkastje uitkomen onder de motorkap.

De oranje/gele draad aan de DRL schakelmodule bevestig je aan de draad van je stadslicht. Dit is je controledraad. Stadslicht kun je namelijk apart laten branden maar brand ook altijd i.c.m. je dimlicht.

De andere kant van de DRL schakelmodule heeft 2 paar draden waar je de dagrijverlichting aan bevestigd. Let op dat je de plus (rood) en min (zwart) goed aansluit anders werkt de verlichting niet.

Voorbeeldsetje ledstrip

Schakelkastje

 


 

Heb jij een setje dagrijverlichting ingebouwd? Laat hieronder je ervaring achter. Heb je vragen? Stel ze dan hieronder.

5 gedachten over “Dagrijverlichting DRL zelf inbouwen”

  1. Bij vw (of ook bij andere merken, dat weet ik niet) kan je de DRL aan sluiten op de FTL poort in de licht schakelaar, als de auto niet standaard is uitgerust met DLR. De FTL uitgang geeft 12v als de lampen uit staan en de auto staat op “contact” zodra je de lampen aan doet geeft de FTL uitgang geen 12v meer… dan heb je zo’n relais helemaal niet nodig.

    Met vriendelijk,

  2. Ik heb een led strip voor om me koplamp en een drl verlichtingins module ….

    Kan ik dit beide aansluiten aan me accu ? Of is het handig om eerst samen te paren en dan aan accu ?

    Wie kan mijn behoeden van me fouten of zeggen dat het kan :p

  3. Goed te doen. Ik heb weinig verstand van elektriciteit maar dit was niet moeilijk. Zit ook duidelijke beschrijving bij dus kind doet de was.

  4. Dagrijverlichting wel heel koel op je auto en zorgt wel voor een duurdere uitstraling.
    Kosten vallen relatief mee. Had ook een setje gekocht voor 15 euro zonder schakelkastje.
    Was in een uurtje aangesloten en werkte prima. Net de apk laten uitvoeren en dat was wel ff eng want je weet nooit hoe streng ze zijn maar het was allemaal toegestaan dus toppie!

Reacties zijn gesloten.