Autopech voorkomen: Onderhoudsbeurt

auto onderhoudHoe kun je nu autopech voorkomen? Heel simpel, geef je auto een onderhoudsbeurt.

Een onderhoudsbeurt is wat anders dan een APK. Bij een APK wordt alleen gekeken of de auto nog veilig is en of alles het nog doet. Een APK is gericht op veiligheid en milieu. Een auto zal niet worden afgekeurd op een airco die niet meer koud wordt waardoor de aircopomp binnenkort stuk kan gaan. Ook wordt er niet gekeken of er voldoende motorolie in je motorblok aanwezig is. Een distributieriem die aan vervanging toe is zal ook zeker niet worden opgemerkt bij een APK. Uiteraard komen er wel adviespunten naar voren zoals remblokken die bijna op zoek of banden die hun beste tijd gehad hebben. Vooralsnog betekend doorrijden zonder onderhoud te plegen dat de betrouwbaarheid van de auto afneemt waardoor pech onderweg toeneemt.

apk keuringOnderhoudsbeurt en APK

Een onderhoudsbeurt heeft een hoop raakvlakken met de APK als het om controle gaat. Daarom is het vaak ook interessant om een auto meteen een onderhoudsbeurt te geven bij een APK keuring of net andersom. Veel mensen denken dat je een APK niet eerder kunt uit laten voeren maar dat is niet waar. Al heb je nog 11 maanden APK resterend, dan kun je gewoon een nieuwe APK keuring laten uitvoeren. Bij 2 maanden voordat de keuring verloopt pak je nog eens extra voordeel. Je krijgt er in dat gevan maximaal 2 maanden APK bij. Van 12 maanden APK ga je dan naar 14 maanden. Leuk meegenomen.

Kleine beurt en grote beurt

Een onderhoudsbeurt is er vaak in 2 variaties, een kleine en een grote. Sommige garages maken daarin geen onderscheid. Dealers kijken vaak op een overzicht welke gerelateerd is bij de kilometerstand. Hieruit komt dan vaak dat bougiekabels preventief vervangen worden net als de distributieriem. De prijzen van een onderhoudsbeurt liggen vaak niet op een lijn omdat de een een beurt uitgebreider uitvoert dan de ander. Bij de een worden alle vloeistoffen afgetapt en ververst en bij de ander alleen bijgevuld. Een luchtfilter, een oliefilter vervagen en nieuwe motorolie zijn eigenlijk de basis dingen die vervangen horen te worden.

Om de betrouwbaarheid te kunnen garanderen is het ook verstandig om bougies en bougiekabels te vervangen. Dit voorkomt startproblemen. Uiteraard is het per auto verschillend hoeveel kilometers bepaalde onderdelen meegaan. Bougies zijn in principe versleten als ze 30.000 km mee hebben gedraaid in de auto. Daarna neemt niet alleen de betrouwbaarheid af maar werken ze ook minder efficiënt door slijtage. Dit zorgt vaak voor moeilijker aanslaan en een hoger brandstof verbruik.

onderhoudsbeurt interfalHoe vaak voer je een onderhoudsbeurt uit

De onderhoudsintervallen is bij automerken soms verschillend. Gemiddeld zou een auto elke 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt moeten krijgen. Deze wordt afgewisseld met een kleine beurt en grote beurt.

Voorbeeld

15.000 km = kleine beurt / 30.000 km = grote beurt / 45.000 km = kleine beurt / 60.000 km = grote beurt

Remmen reinigen

reinigen remmenRemmen reinigen gebeurt vaak niet bij een simpele onderhoudsbeurt terwijl dit best belangrijk onderhoud is. Dit kan namelijk hoge slijtage- en brandstofkosten voorkomen. Een remtang (remklauw) die op den duur vast gaat zitten zal blijven hangen en een remmende werking op een wiel gaan uitoefenen. Hierbij slijt een remblok een stuk harder. Hierdoor kan het zijn dat de remblok onbruikbaar wordt door oververhitting. Hetzelfde geldt voor de remschijf. Deze zal in veel gevallen blauw verkleuren. Tevens kan de remschijf ook onnodig hard slijten waarbij deze dan ook vervangen moet worden. Remschijven gaan net als remblokken normaal gesproken per set. Je moet ze dus meteen aan beide kanten vervangen. Dubbele materiaalkosten en dubbel arbeidsloon. Een wiel dat niet goed meedraait kost ook meer brandstof. Door de remklauwen met enige regelmaat te laten reinigen voorkom je dus onnodige kosten die je wellicht had kunnen terugverdienen. Voor een gemiddelde auto kosten remblokken + remschijven snel 400,- Euro. Dan hebben we de extra brandstof nog niet eens meegerekend.

Luchtfilter

Ook een luchtfilter wordt bij een onderhoudsbeurt vervangen of op z’n minst schoon geblazen. Een luchtfilter is nodig voor een schone aanvoer van zuurstof welke nodig is voor het verbrandingsproces in de motor. Benzine en zuurstof worden samen in de juiste verhouding tot een een brandbaar mengsel in de cilinder gespoten. Bij een vervuild luchtfilter komt er minder zuurstof/lucht binnen om het juiste mengsel te creëren. Hierdoor neemt het brandstof verbruik toe omdat de motor toch liever niet op prestaties wilt inleveren. Ook in dit geval stijgen de gebruikskosten.

onderhoudsbeurt olieMotorolie

De motorolie is niet alleen bedoeld om de motor inwendig te smeren maar ook om slijtage te voorkomen. De motorolie beschermd dus alle bewegende delen in het motorblok. De motorolie dient niet alleen op peil gehouden te worden voor de optimale smering maar ook tijdig worden ververst. Er komen namelijk minuscule metaaldeeltjes in de olie terecht vanwege normale slijtage. Ook verbrandingsresten kan in de olie terecht omdat er zich minuscule openingen bevinden bij de zuigerveren. Deze deeltjes en vervuiling worden normaal opgevangen door het oliefilter. Als het oliefilter verzadigd raakt zal deze minder opnemen waardoor er extra slijtage in het motorblok ontstaat. Vervangen van de motorolie en het oliefilter is dus wel degelijk belangrijk voor het behoudt van het motorblok.

remvloeistof onderhoudsbeurtRemvloeistof vervangen

Bij een grote onderhoudsbeurt wordt ook de remvloeistof vervangen. Deze heeft ook een bepaalde levensduur. In het systeem komt op den duur vocht welke de remkracht beïnvloed. Vocht ontstaat omdat er temperatuurwisselingen zijn omdat de temperatuur van de remvloeistof oploopt tijdens het remmen. Remdelen worden warm en dragen warmte over aan de remolie. De remvloeistof dient volledig te worden afgetapt en worden vervangen.

Afstellen en smeren

Bij een onderhoudsbeurt worden ook bewegende delen zoals scharnieren en sloten ingevet. Hiermee voorkom je niet alleen gekraak en gepiep maar werkt het ook een stuk soepeler.

De koppeling kan door slijtage een ander aangrijppunt krijgen. Veel koppelingspedalen zijn af te stellen zodat deze weer op het juiste punt aangrijpt.

Distributieriem

distributieriem vervangenDe distributieriem is een riem in de motor welke zorgt dat de kleppen en andere essentiële onderdelen in de motor in de juiste snelheid meebewegen. Zonder distributieriem kan de motor niet functioneren en zou deze kunnen vastlopen. Een distributieriem heeft een beperkte levensduur. De levensduur is per auto merk en type weer anders. Gemiddeld gaat een distributieriem 5 jaar of 80.000 km mee. Het kan iets langer zijn maar ook iets korter. Daarom is het van belang de riem tijdig te vervangen. Als een distributieriem breekt dan stop de motor per direct met werken en kan er ernstige motorschade ontstaan. Denk hierbij aan kapotte kleppen en zuigers. Niet elke auto heeft een distributieriem. Er zijn ook auto’s die een distributieketting hebben. Het voordeel van een distributieketting is dat deze eigenlijk geen onderhoud kent en niet vervangen hoeft te worden. Het nadeel is dat iets meer geluid produceert en zwaarder is. Gewicht speelt vaak een rol in het brandstofverbruik. Bij een onderhoudsbeurt moet altijd worden gecontroleerd of de distributieriem nog even mee kan of dat deze in de gevarenzone terecht komt. Hier wordt alleen gekeken naar de leeftijd van de distributieriem en de door de fabrikant opgegeven levensduur. Aan een distributieriem kun je namelijk niet zien of deze goed of slecht is.

Wil je weten of jou auto een distributie of distributieketting heeft?

Kleppen stellen

Niet elke auto heeft zelf stellende kleppen daarom kan het per merk of model nog nodig zijn om deze te laten stellen. Kleppen stellen wordt gedaan om de optimale verbranding in stand te houden. De juiste timing  van een klep is belangrijk voor prestaties en brandstofverbruik. Een auto met 16V heeft dan ook 16 kleppen. Deze worden alle 16 individueel gesteld. Kleppen die niet juist zijn afgesteld kunnen op den duur een tikkend geluid veroorzaken of invloed hebben op het starten en het accelereren. Vooral auto’s die op LPG rijden moet vaker worden gesteld.Dit komt omdat er een hogere verbrandingstemperatuur is bij LPG.

Airconditioning

arico onderhoudsbeurtDe airconditioning (airco) kom je steeds vaker tegen in luxe en moderne auto’s. Hij zorgt voor een verkoeling tijdens warme dagen en kan tevens snel een beslagen voorruit schoon krijgen. Ondanks dat de airco een gesloten systeem is met koudemiddel loopt deze toch heel langzaam leeg. In de aircopomp zitten rubbers welke om draaiende delen heen zitten. Deze rubbers drogen voorbij bij het weinig gebruiken van de airco langzaam uit. Omdat er een beveiliging op het systeem zit zal bij een te lage druk (te weinig koudemiddel) de airco niet meer functioneren (koud worden). Bijvullen is dan om de 2 à 3 jaar nodig om de airco goed zijn werk te kunnen laten doen. Een te leeg aircosysteem kan een defecte aircopomp oplopen welke richting de 800,- euro kan gaan. Tijdig bijvullen is een stuk goedkoper. Dit ligt rond de 75,- Euro. Ook een aircosysteem kent een onderhoudsbeurt. Er zijn namelijk ook filters welke vochtig worden tijdens het koelen van de lucht. Op den duur hopen zich hier schimmels en bacteriën op welke muffe geurtjes in de auto veroorzaken bij gebruik van de airco. Dit is een teken dat de airco een onderhoudsbeurt nodig heeft. Deze schimmels en bacteriën zijn slecht voor de gezondheid en veroorzaken verkoudheidsklachten zoals een snotteren. Een losse airco onderhoudsbeurt kost ongeveer 125,- euro. Ook als je de auto wilt verkopen zal deze meer waard zijn met een werkende airco. Als je een auto koopt waarvan de airco het niet doet kan het ook zijn dat de aircopomp stuk is. Dit zijn flinke kosten.

Conclusie

Een onderhoudsbeurt verbeterd niet alleen de betrouwbaarheid van je auto maar kan ook hoge kosten voorkomen. Een dure gepeperde rekening is bij niemand welkom. Dit leidt bij veel mensen tot het gedwongen verkopen van je auto.

1 gedachte over “Autopech voorkomen: Onderhoudsbeurt”

  1. Ik ben nooit zo van het onderhoud geven omdat mijn auto toch wel blijft doorrollen zonder problemen en daarmee spaar ik geld uit maar als ik het zo lees dan kan dat best wel een verklaring zijn waarom mijn auto minder zuinig aan het worden is als dat hij voorheen was. Toch maar eens informeren naar zo’n beurtje. Goed en duidelijk artikel!

Reacties zijn gesloten.