Wanneer je net een nieuwe auto gekocht hebt, of je oude auto eerst wilt verkopen, dan overwegen veel mensen zelf de auto te verkopen via een advertentie. Vaak hebben ze de voor- en nadelen van het zelf verkopen goed uitgezocht, en willen wel een poging wagen. Voor wie dit nog niet eerst heeft gedaan, raden wij je aan dit alsnog te doen. Zelf een auto verkopen vergt wel wat inspanning, energie, moeite en doorzettingsvermogen. Jij moet namelijk zelf de auto verkopen, de proefritten doen, de garantieafhandeling of verkoopcontract regelen, en ervoor zorgen dat je met echt geld betaald wordt.
Bij een goede advertentie horen goede foto’s. Een foto zegt namelijk meer dan 1000 woorden. Aangezien weinig mensen 1000 woorden gaan lezen, en liever plaatjes kijken, moet je ervoor zorgen dat je foto ook hetgeen uitstraalt wat jij wilt dat de foto uitstraalt. Je kunt namelijk ook mensen wegjagen met de verkeerde foto’s. Lees hieronder onze 10 tips voor het maken van foto’s om de auto makkelijk te kunnen verkopen. Wil je toch uitwijken naar een andere verkoopmethode die minder moeite vergt, dan zijn er alsnog voldoende mogelijkheden.
Vanuit alle hoeken foto’s maken
Fotografeer je auto vanuit alle mogelijke hoeken zodat de potentiële koper de gehele auto goed kan beoordelen. Heb je last van de zon, dan kun je een flitser gebruiken om het weerspiegelende effect te verminderen. Natuurlijk fotografeer je geen vuile auto, maar een schone. Hier lees je hoe je de auto mooi schoon en glimmend krijgt.
Omgeving en achtergrond
Bij het maken van foto’s wil je de focus houden op de auto en mensen niet door de achtergrond of omgeving laten afleiden. Zorg er daarom voor dat je de auto eerst naar een rustige plek toerijdt zoals een grote parkeergelegenheid of een natuurgebied.
Het licht in de rug
Zorg ervoor dat je de zon of het licht vooral in de rug hebt. Draai zo nodig de auto om zodat je hem van de andere kant kunt fotograferen, zonder dat je tegen het licht in fotografeert.
Interieur erg belangrijk
Het interieur vinden mensen heel belangrijk. Laat zien hoe het dashboard, het stuur, de versnellingspook, en vooral de bekleding eruit ziet. Dit zegt veel over de staat van de auto. Ook slijtageplekken in de bekleding of vlekken kun je het beste wel op de foto zetten. Zo worden mensen niet onaangenaam verrast, en ben je eerlijk bij de verkoop. Mensen kunnen dan zelf besluiten of ze de vlekken laten verwijderen. Zo verdoe je hun tijd niet, en die van jezelf.
Kilometerstand in beeld brengen
De kilometerstand moet je natuurlijk in je tekst (advertentie) vermelden, maar mensen willen ook graag zien dat het daadwerkelijk zo is. Cijfers op een foto zeggen meer dan woorden, en bevestigen het verhaal.
[desktoponly]
[/desktoponly]
[mobileonly]
[/mobileonly]
Kofferbak altijd belangrijk
De kofferruimte is voor veel mensen ook belangrijk. Zorg voordat je een foto neemt, dat deze netjes schoon is en dat alle persoonlijke spullen uit de auto zijn gehaald. Eventueel kun je een herkenbaar voorwerp in de kofferbak leggen zodat mensen een idee krijgen hoe groot de kofferruimte is.
Wat zijn de pluspunten
Alle bijzonderheden en extra’s moet je ook fotograferen. Denk hierbij aan speciale bekleding, een navigatiessteem, mooie sportvelgen, of nieuwe banden.
De bewijsstukken
Het onderhoudsboekje, de sleutels, de reparatiefacturen, en eventueel het NAP bewijs zien mensen ook graag terug tussen de foto’s. Dit geeft namelijk een betrouwbaar beeld, en zodoende weten ze ook precies wat ze kopen.
Meer foto’s voor een beter beeld
Hoe meer foto’s hoe beter. Mensen krijgen zodoende een beter beeld van de auto en zitten op deze manier ook langer op je advertentie. Daardoor groeit het vertrouwen en de interesse, en herinneren ze jouw auto beter wanneer ze nog even verder kijken naar soortgelijke auto’s.
Auto verkopen
Je auto verkopen gaat sneller met de bovenstaande tips. Probeer ze gerust eens uit en ervaar zelf wat het voor je doet. Ook wanneer je jouw auto aanmeld bij een autoveiling, dan worden foto’s op prijs gesteld. Dat zorgt tevens voor een hoger bod omdat de autobedrijven dan precies zien waarop ze bieden.