Je gaat je auto verkopen en wilt niet dat de nieuwe eigenaren binnenkort weer bij jouw op de stoep staan omdat er het een en ander mankeert. Ook wil je de auto makkelijk en snel kunnen verkopen voor een goede prijs.
Een auto verkopen die technisch in orde is gaat een stuk makkelijker en geeft meer vertrouwen. Als je kunt aantonen dat er een nieuwe APK op zit of er net een onderhoudsbeurt is uitgevoerd dan wordt je auto niet alleen meer waard maar je verkoopt hem ook makkelijker en sneller.
Technische gebreken
Verkoop je auto bij voorkeur in technische goede staat. Zorg dat alle technische gebreken worden hersteld. Mankementen die niet kenbaar worden gemaakt kunnen problemen opleveren. De koper kan terug komen om verhaal te halen. Zorg daarom dat de punten worden opgelost. In de advertentie moet je zo eerlijk mogelijk zijn om problemen achteraf te voorkomen. Hoe minder gebreken of problemen je daar hoeft te vermelden, hoe beter.
Zorg er dus voor dat er geen storingslampjes branden als je de auto verkopen wilt. Ook al is het lampje voor iets kleins zoals een kapot koplampje, zorg er ten alle tijde voor dat er geen storingsmeldingen aanwezig zijn. De garage kan snel en eenvoudig de storing voor je uitlezen. In het geval dat je motormanagement (oranje) lampje gaat branden is er vaak een sensor die niet goed werkt. Doorrijden kan met een oranje lampje maar als het om een defecte sensor gaat dan kan het ook zijn dat er iets niet goed werkt waardoor je brandstofverbruik flink toeneemt. Doorrijden kan dus op den duur meer geld kosten. Soms door een verhoogd brandstofverbruik en soms door meer schade.
[desktoponly]
APK keuring
Een auto verkopen met een nieuwe APK is veel eenvoudiger. Mensen weten dat de auto technisch in orde is op de APK punten. Bij de APK wordt niet alles gekeurd maar alleen belangrijke zaken die te maken hebben met veiligheid en milieu.
Ben je bang dat de auto niet door de APK heen gaat komen, laat deze dan voorkeuren. De garage zal de auto dan niet afmelden bij afkeur. Een APK kan alleen door de weeks van maandag tot vrijdag worden uitgevoerd. Het voorkeuren staat los van de APK en kan alle dagen van de week mits de garage open is.
Vloeistofniveau
Bij een auto verkopen kun je het beste zorgen dat alle vloeistof niveau’s helemaal op pijl zijn. Pak hiervoor de handleiding van de auto om te weten waar en hoe je dingen bijvult.
Vul nooit verder bij dan het maximum. In sommige gevallen kan dit tot schade of slechte werking leiden.
Als vloeistofniveau’s netjes op pijl zijn is dat een teken van onderhoud. Goed onderhoud geeft de auto meer waarde omdat dit onnodige slijtage kan voorkomen.
Indien de remvloeistof laag is, dan is het raadzaam om langs de garage te rijden om de remmen te laten inspecteren. In veel gevallen zijn de remmen (remvoeringen) gesleten waardoor het vloeistofniveau zakt. Om verdere slijtage aan de remschijven en trommels te voorkomen is het raadzaam om het te laten controleren.
Klein beurt / Grote beurt
Verkoop je auto bij voorkeur met een onlangs uitgevoerde onderhoudsbeurt. Een onderhoudsbeurt komt de auto en de auto verkoop ten goede. Recent onderhoud is altijd een pluspunt en geeft de koper meer vertrouwen. De koper heeft het idee dat de auto helemaal in orde is en verwacht een goede koop te gaan doen.
Er zijn 2 type onderhoudsbeurten: een kleine beurt en een grote beurt.
Bij een kleine beurt wordt de auto minder uitgebreid nagekeken. Zaken zoals luchtfilter, oliefilter en olie worden vervangen. Vloeistoffen worden bijgevuld en er vindt een algehele inspectie plaatst aan de auto. Hiervan ontvangt u een rapport.
Een grote beurt is een uitgebreide onderhoudsbeurt waar naast de punten die bij een kleine beurt worden uitgevoerd ook nog een groot aantal andere punten worden uitgevoerd. Remmen worden gereinigd en gemeerd waarbij ook de remvloeistof wordt ververst. Bougies en bougiekabels worden in veel gevallen vervangen. Ook worden interieurfilters en andere kleine onderdelen gecontroleerd en indien nodig vervangen. Ook hier wordt er een rapport opgemaakt.
Airco
Verkoop je auto met een goed werkende airco. Om een airco goed te laten werken moet deze om de 2 à 3 jaar bijgevuld worden. Jaarlijks is het raadzaam de filters te laten reinigen of te vervangen om schimmels en bacteriën te voorkomen die vieze luchtjes kunnen verspreiden via de ventilatie openingen. Een airco onderhoudsbeurt is om de 2 à 3 jaar aan te raden om hoge reparatiekosten te voorkomen.
Een onderhoudsbeurt voor de airco kost ongeveer 100,- Euro.
Verkoopcontract
Verkoop je auto met een verkoopcontract. Stel een verkoopcontract op om te voorkomen dat je problemen achteraf krijgt. Stel de nieuwe eigenaar koopt de auto over en na 100km loopt de motor in de soep. Dit had jouw ook kunnen gebeuren uiteraard maar de nieuwe eigenaar ziet het als een miskoopt en kan verhaal komen halen.
Een auto blijft natuurlijk een stukje techniek en je kunt niet altijd van te voren weten of er iets binnenkort stuk gaat. Uiteraard kun je met een onderhoudsbeurt en/of APK jezelf grotendeels indekken. Stel daarom ook altijd een verkoopcontract op waarin de persoonsgegevens van koper en verkopen zijn opgenomen. Ook moeten de gegevens van de auto worden genoteerd inclusief kilometerstand en datum.
Het is aan te raden om ook kenbare gebreken, mankementen en schades te noteren. Hier kunnen ze achter niet op terug komen dat ze dat niet wisten.
Ik doe altijd netjes en op tijd mijn apk en beurten.
Verkopen de meeste mensen niet hun auto met kleine kwaaltjes? Ga je hem echt uitgebreid technisch in orde maken als je hem verkoopt? Dan kun je hem toch net zo goed zelf houden!?!
Ik verkoop mijn auto zonder problemen of gebreken omdat ik geen mensen aan de deur wil hebben die komen zeuren over van alles. Als ik een auto verkoop dan doe ik dat omdat hij mij verveelt.
Zolang je de onderhoud niet boven op de autoprijs betaald is het inderdaad een voordeel. Goed opletten dus bij een auto kopen.
Klopt wel. Als een auto net een onderhoudsbeurt heeft gehad zou ik die wel sneller kopen. Je hebt dan het gevoel dat hij er weer een tijdje tegen aan kan en dat je geen kosten hebt.